Idag har framstegen i tekniken gjort att e-hälsa inte bara är tillgänglig via hälsovården och dess institutioner, utan även i våra hem, precis på det sätt som andra saker som casinon nu är tillgängliga i våra hem, tack vare sidor som Casinosidan.com. Med hjälp av olika tekniska hjälpmedel kan vi själva bevaka vår hälsa på olika sätt. Den vanligaste formen av sådan teknik idag är någon form av sensor som man bär på kroppen, till exempel i form av ett armband, som kopplas till en app i våra mobiltelefoner. Syftet med detta är naturligtvis att var man och kvinna ska ha tillgång till information och statistik om ens hälsotillstånd som man själv kan analysera. Detta har framförallt blivit populärt som ett sätt att spåra förbättringar i kondition, vikt och så vidare i samband med träning.runner-808932_640

Dessa träningsarmband kan sägas vara en utvecklad form av stegräknare, som både räknar dina steg och de kalorier du äter, vilket gör att du kan se hur mycket energi du har gjort av med i slutet av dagen. De fungerar som en personlig tränare, då du kan sätta mål för dagen, som träningsarmbandet sedan upplyser dig om huruvida du har nått eller inte.

En annan, mer medicinsk apparat för hemmabruk är en blodsockermätare. Denna apparat används av diabetiker, just för att mäta deras blodsockernivå. Patienten kan få resultaten direkt, och besparar både sig själv och systemet tid och pengar på det sättet, i och med att de slipper åka in till ett sjukhus för att göra proven. Det är dock inte en lika intuitiv apparat som många av träningsarmbanden är, utan kräver att patienten lär sig hur den fungerar och vad resultaten av mätningarna betyder.

Medan det är sant att dessa apparater är ett stort steg framåt i våra möjligheter att ta hand om och övervaka vår egen hälsa, finns det fortfarande stort utrymme till utveckling. Det största problemet med denna typ av e-hälsa idag är att apparaterna kan sammanställa mängder av kvantitativ information, men inte ge några kvalitativa råd. Att få veta vilken puls man har, hur ens EKG ser ut eller hur många kalorier man har ätit hjälper en inte nödvändigtvis i hur man ska förändra sin livsstil för en bättre hälsa. Där ligger tekniken fortfarande efter den mänskliga förmågan.